Min kamera utrustning



Nikon D3100 Är alltså själva kamerahuset som jag använder. Tycker den funkar bra och är väldigt enkel att använda! Det är egentligen min pappas kamera men jag använder den mest :P
Den är egentligen till för barnfamiljer, eller såna som kanske inte orkar ha en jätte kompliserad kamera. Så jag skulle villja ha en lite bättre kamera, för fotografer. Men det har jag inte råd med så jag får nog ha den här ett tag till.



Nikon 18-55mm är det objektivet som jag använder mest. Det är ganska litet och inte så tungt att bära på. Det är ett autofokus objektiv och har också något som kallas VR som gör att bilderna blir så suddiga om man har längre slutartid i svagt ljus.



Nikon 55-200mm är det andra objektivet som jag. Det använder jag inte lika mycket eftersom det är ett teleobjektiv och är till för att kunna zooma lite längre. Och eftersom jag mest fotar blommar och sånt så behöver jag egentligen inte ett sånt objektiv. Men det kan vara bra och ha och dessutom var det min pappa som köpte det till sin kamera som den egentligen är.



UV-filter har jag på Nikon 18-55mm objektivet, eftersom det skyddar objektivets frontlins. Så om man skulle tappa kameran så skulle det gå sönder istället för objektivets frontlins, eller om det skulle bli repor på den.
Det är en väldigt billig försäkring och kostar kanske högst 100 kr.



Kameraväska har kameran förstås! En bra väska där det får plats två objektiv, kamera och sen är det lite mindre fack för sladdar och sånt.

Sen har jag ett stativ också fast det är så gammalt så det fick inte vara med på någon bild :P

Kommentarer:

1 Chrissie:

skriven

VR hjälper till att ta bort skakningar när du tar bild. Ska du ta bilder i dåligt ljus med stativ, slå den av för den kommer att leta efter skakningar och skapa mer suddiga bilder.

Teleopjektiv kan fungera utmärkt till närbilder. Du får bara inte stå så nära, sedan blir det superfin bokah i bakgrunden :)

Kommentera här: